Al-uruf dapat dilihat dari sudut sebab dan pergantungannya, ia dapat dijelaskan seperti yang berikut ;
Dari sudut objeknya ia dapat dibahagikan kepada dua jenis ;
1. Uruf lafziyy
2. Uruf amaliyy
Uruf lafziyy
- Kebiasaan masyarakat dalam mempergunakan lafaz atau ungkapan tertentu.
- Ia merupakan perkataan yang menjadi kebiasaan orang ramai menggunakannya untuk makna-makna tertentu.
- Contohnya ialah penggunaan perkataan al-Walad yang sudah menjadi kebiasaan orang arab menggunakannya untuk makna anak lelaki bukan untuk perempuan, sedangkan ia dari segi bahasa merangkumi anak lelaki dan perempuan.
Uruf amaliyy
- Ia bermaksud perbuatan atau amalan yang sudah menjadi kebiasaan masyarakat.
- Maksud kegiatan biasa adalah kegiatan yang bersangkutan dengan kehidupan biasa tanpa melibatkan akad dan hak seperti makan, minum, pakaian,dan sebagainya.
- Maksud kegiatan kemasyarakatan pula ialah kegiatan yang bersangkutan dengan akad dan hak. Di antara contohnya ialah kebiasaan orang ramai berjual beli kebanyakan barang-barang tanpa ada lafaz ijab dan qabul, penggunaan tandas awam tanpa ditetapkan tempoh masa dan jumlah air yang digunakan.
Al-Uruf juga dilihat dari sudut sumber
Al-Uruf apabila dilihat dari sudut sumber ia terbahagi kepada tiga bahagian iaitu ;
1. Uruf am
2. Uruf khas
Uruf am
- Ia merupakan perbuatan yang sudah menjadi kebiasaan kebanyakan penduduk semua negara Islam di dalam satu masa.
- Contohnya ialah masuk ke dalam masjid tanpa menanggalkan kasut adalah menghina kesuciannya, jual beli melalui tempahan dengan mendahulukan bayaran cengkeram dan lafaz talak yang digunakan untuk perceraian oleh seluruh umat Islam walaupun pada asalnya tidak bermaksud untuktujuan tersebut.
Uruf khas
- Uruf khas ialah kebiasaan yang berlaku yang menjadi kebiasaan atau dikenali oleh penduduk sesebuah kawasan atau satu golongan manusia yang tertentu sahaja. Ianya berbeza mengikut keadaan dan situasinya.
- Contohnya ialah masuk ke dalam rumah orang-orang islam tanpa membuka kasut adalah dikira menghina tuan rumah tetapi ada di antara negeri islam yang lainnya tidak memandang hina perbuatan tersebut seperti Jordan dan juga kebiasaan di sesetengah tempat meletakkan tanggungjawab membayar bil ke atas pemilik rumah sewa bukannya penyewa.
Al-Uruf dilihat dari sudut perakuan dan penolakan
Ia dapat dibahagikan kepada dua jenis bahagian iaitu ;
1. Uruf sahih
2. Uruf fasid
Uruf sahih
- Uruf sahih ialah adat yang tidak bercanggah dengan dalil syarak atau perkara tanpa mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram.
- Erti kata lain, ia merupakan adat yang tidak bercanggah dengan nas syarak serta tidak membawa kemudaratan kepada manusia.
- contohnya seperti kebiasaan isteri tidak akan berpindah ke rumah suaminya kecuali selepas menerima sebahagian daripada mas kahwin, dan bahawa apa yang diberikan oleh lelaki yang meminang di dalam masa pertunangan dianggap sebagai hadiah sahaja bukan sebahagian daripada mas kahwin dan juga jual beli tanpa lafaz ijab dan qabul.
Uruf fasid
- Uruf fasid ialah perkara yang sudah menjadi kebiasaan orang ramai melakukannya tetapi ia menghalalkan yang haram atau mengharamkan yang halal dan juga setiap perkara yang menyalahi syarak dan membawa kemudaratan kepada manusia serta tidak mendatangkan apa-apa kebaikan.
- Dalam erti kata lain ia merupakan al-Uruf yang salah atau segala adat yang berlaku dalam masyarakat dan didapati bertentangan dengan syariat Islam.
- Sebagai contoh seperti kebiasaan mereka memakan riba, menghidangkan minuman-minuman yang keras, mengadakan tarian-tarian di hari-hari perayaan , meninggalkan sembahyang di hari perayaan umum dan pergaulan bebas tanpa menutup aurat di antara perempuan mengharamkan pendedahan aurat kepada yang bukan mahram
No comments:
Post a Comment